Impressie van de vakantiereis 2023 - de Senioor - KBO/PCOB Amersfoort-Nijkerk

Met o.a. actuele informatie en nieuws van KBO/PCOB Amersfoort/Nijkerk
Ga naar de inhoud
Onze activiteiten > Vakantie > Vorige vakantiereizen
Impressie van de vakantiereis met Joke en Elly
Tekst/fotografie: Margreeth Sjamaar

Op 16 oktober was het zover, het jaarlijkse reisje van de KBO.
Voor mij was het de eerste keer dat ik op de vakantiereis meeging.
Als bestuurslid had ik wel een paar keer het einddiner bij de Weistaar meegemaakt, maar dit was een nieuwe ervaring. Het verschil met een gewone vakantiereis was dat ik veel mensen kende en dat was wel fijn. Het was een mooie reis met veel bezienswaardigheden, teveel om hier allemaal op te noemen, maar een vond ik wel erg de moeite waard en dat was het z.g ‘Drei-Hasen-Fenster’ in de dom van Paderborn, symbool en geluksbrenger van Paderborn. Kijk goed, je ziet drie hazen, maar geen zes maar drie oren. Het is een symbool van de stad waarbij in de afbeelding drie hazen elkaar na jagen in een cirkel, iedere haas deelt een oor met een andere haas, zodat er maar drie oren zichtbaar zijn. Het is ook een symbool van de verbondenheid van mensen met elkaar, geen mens kan zonder de andere.

Dat was toch ook zo tijdens de reis, zonder de mensen om ons heen was het toch nooit zo gezellig geworden. Eén grote KBO familie.
Wat mij vooral ook trof is dat er veel mensen bij waren die met geen andere reis mee zouden kunnen, omdat ze slecht ter been zijn en een rollator nodig hebben. Een mevrouw zat in een rolstoel die met de lift in de bus ging en dan al die rollators die de chauffeur toch een keer of drie per dag in en uit de bus moest zetten. Daar moet je dan wel respect voor hebben dat iemand dat wil doen. We hebben dankzij de chauffeur ook prachtige vergezichten, bossen en velden gezien, met een soort duivelskunst wist hij de zware bus door smalle weggetjes en bijna onbegaanbare bochten te loodsen.

Bij aankomst ging niet alles helemaal van een leien dakje in het hotel waar de communicatie met de Chinese hoteldirecteur voor wat problemen zorgde omdat hij noch het Duits, noch het Engels goed beheerste. Maar alles kwam dankzij Elly en Joke met assistentie van chauffeur Rik toch weer in orde. Die directeur deed overigens alles om het ons naar de zin te maken. Het eten was ook heel goed en overvloedig, Kortom we hebben een prachtige reis gehad waar we nog lang aan zullen terugdenken en we kunnen alles nog eens op ons gemak terugkijken in de informatie die wij in een tasje meekregen, met van dag tot dag een papier met de beschrijving van alle bezienswaardigheden.

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting
Als u wilt reageren,
kunt u mailen naar het bij het betreffende artikel vermelde e-mail adres,
of indien algemeen naar: redactie@de-senioor.nl
Terug naar de inhoud